به گزارش ترجمان صبح، معلمان حرف‌های بسیاری درباره اپلیکیشن “شاد” دارند، مهمترین نقد آنها به زیرساخت‌های فنی این برنامه  به‌ویژه سرعت پایین آن است که عملاً جریان آموزش مجازی را با مشکل مواجه کرده است؛ آنها می‌گویند ارسال هر فایل زمانی طولانی می‌برد  و در برخی مواقع آن‌قدر طولانی می‌شود که صبر معلم را سرریز می‌کند.

لیلا.م یکی از معلمان آذربایجان شرقی در گفت و گو با ترجمان صبح در خصوص مشکلات این برنامه اظهار می کند: استفاده از برنامه شادهم برای معلمان و هم برای دانش آموزان با مشکلات فراوانی روبه رو شده است، به طوریکه حتی بسیاری از همکاران و دانش آموزان تا به امروزاین ایپلیکیشن بی کیفیت را نتوانسته اند نصب و از آن بهره ببرند.

وی ادامه می دهد: به نظر می رسد نه آموزش تلویزیونی و نه مجازی هیچ وقت نمی تواند  جای آموزش سنتی و حضور در کلاس درس را بگیرد، بازده آموزش های مجازی آن چنان بالا نیست که انتظار داشته باشیم امسال، تحصیلات بچه ها با مشکل مواجه نشود.

این معلم می گوید: برای استفاده از این برنامه  باید یک گوشی تلفن همراه که کف قیمت آن در شرایط فعلی بالای یک میلیون تومان است در اختیار دانش آموزان باشد، امکانی که بسیاری از خانواده ها در شرایط کسادی بازار و رکود کرونایی و روزهای پس از نوروز، امکان آن را ندارند.

او معتقد است : تهیه موبایل برای دانش آموزان در رده سنی کم ایده آل نیست و آنها  مجبورند از تلفن همراه والدینشان استفاده کنند که شاید ساعت ها با این وضعیت نتوانند به شبکه شاد دسترسی پیدا کنند.

وی یکی دیگر از مشکلات این برنامه را احراز هویت  دانسته و می گوید: در برنامه شاد مشکلات بسیاری ائم از ارسال پیام، ارسال فایل و … وجود دارد که وقت همه را می گیرد.

این معلم اظهار می کند:متاسفانه برنامه شاد موجب شده در بین بسیاری از همکاران و خانواده ها یک سری حرمت هار را شکسته و ناراحتی ها بیشتر شود.

احمد.ک یکی دیگر از معلمان مقطع راهنمایی در تبریز با بیان اینکه اداره کل اموزش و پروش معلمانی را که از طریق برنامه شاد تدریس نکنند تحت فشار قرار می دهد می گویند: بسیاری از معلمان با فشار حراست یا قرار گرفتن در اختیار کارگزینی و در نهایت تهدید به اخراج می شوند که ضمن اینجاد دلهره و نگرانی، آسیب بسیاری  ناخوشایندی در روح و روان دارد.

وی ادامه می دهد: معلمان هم به دنبال این موضوع دانش آموزان را تهدید می کنند و برخی  از آنها حتی تذکر داده اند که دانش آموزانی که برنامه شاد را نصب نکنند نمره پایان ترمی برایشان لحاظ نخواهد شد.

این معلم با اشاره به محرومیت خانواده های برخی دانش آموزان و عدم امکان تهیه گوشی و اینترنت می گوید: باید زیرساخت های لازم برای تدریس آنلاین در نظر گرفته شود تا هیچ یک از دانش آموزان از تحصیل جا نمانند.

او در بخش دیگری از سخنان خود اظهار می کند: تمامی معلمان در برنامه شاد حضور و غیاب می کنند ولی تدریس را در برنامه هایی چون واتساپ و تلگرام انجام می دهند پس در نتیجه این برنامه اصلا مناسب تدریس و ارائه مباحث نیست.

وی ادامه می دهد: وقتی برنامه شاد توانایی لازم برای  ارائه دروس ندارد و نمی تواند تمامی کابران را ساپورت کند چه ایرادی دارد این برنامه را کناره گذاشته و یک جایگزین بهتری برایش در نظرگرفته شود.

او در ادامه ابراز می کند: به ما می گویند شما حقوق می گیرند و باید  تجهیزات لازم برای تدریس را محیا سازید در حالی که این موضوع به ما ربطی نداشته و باید آموزش و پرورش برای دانش آموزان و معلمان در خصوص تدریس آنلاین تمهیداتی اتخاذ کند.

این معلم تبریزی در ادامه می گوید: با وجود تمامی مشکلات باز در فضای مجازی تدریس می کنیم و پاسخگوی سوالات دانش آموزان هستیم.

لیلا.م دیگر معلم تبریزی هم معتقد است: اگر همچون دانشگاه ها یک سیستم و سایت راه اندازی شود طبعتا باری از مشکلات کاسته خواهد شد چراکه در آن صفحه مطالب برای همیشه می تواند بارگذاری شده و دانش اموزان هر زمانی که بخواند می توانند به آن گوش داده و نیازهای خود را از طریق سایت بازگو کنند.

او در بخش دیگری از سخنان خود عنوان می کند: بسیاری از همکاران توان استفاده از فضای مجازی ندارند ولی با زحمت در این فضا ها حضور یافته و نمی خواهند دانش آموزان از تحصیل  جا بمانند.

این معلم تبریزی در ادامه  ابراز می کند: ازهزینه بالای  اینترنت  تا عدم دریافت حقوق در زمان تعطیلی گرفته تا سلامتی روحی و جسمانیشان  از سری مشکلات معلمان مدارس غیرانتفاعی است که باز بخاطر دانش آموزان زحمت می کشند و حرفی در این باره به کسی نمی زنند، آنان هم انسان اند و باید زندگی کنند و معاش روزانه خود را تامین کنند.