ترجمان صبح/محمد یوسفی:  ماشین سازی تبریز به عنوان یکی از نخستین کارخانه های مادر صنعت ایران با حدود نیم قرن قدمت و با تولید انواع محصولات، ماشین‌ابزار، کمپرسورهای صنعتی، موتورهای دیزلی و دستگاه‌های سی‌ان‌سی پس از ۱۱ مزایده ناموفق در اردیبهشت ماه سال ۹۷ به بخش خصوصی واگذار شده و بارقه‌های امید را در دل مردم آذربایجان شرقی و کارکنان این مجموعه روشن کرد.
اما در جریان نوسانات ارزی مالک این شرکت به علت فساد اقتصادی دستگیر و این مزایده  نیز با شکست مواجه شد که پس از ماه‌ ها بلاتکلیفی سهام این مجموعه در تیرماه سال جاری به صندوق بازنشستگان فولاد ایران واگذار شد، اما امروز پس از گذشت پنج ماه از بازگشت سهام این مجموعه به صندوق بازنشستگی فولاد ایران خبرهای خوشی از این مجموعه به گوش نمی رسد.
تعلل ۵ ماهه در معرفی هیئت مدیره
براساس اعلام سرپرست مجموعه گروه معظم ماشین سازی تبریز ۵ ماه است که بدون وجود هیئت مدیره فعالیت می‌کند و پیگیری‌ها از صندوق فولاد منجر به معرفی هییت مدیره نشده‌ و خبرها هاکی از عدم همکاری مناسب مسئولان صندوق فولاد در این راستا است به این شرح که ناصر فرجزاده سرپست ماشین سازی تبریز در گفتگو با ترجمان صبح با بیان اینکه ماشین سازی نیازی به حمایت مالی ندارد گفت: مشکل اصلی مدیریت و بحث عدم انتخاب هیئت مدیره است.
ماشین سازی بدون حساب بانکی!
براساس اعلام مدیران مجموعه درحال حاضر هیچ حساب بانکی فعالی به نام شرکت ماشین سازی تبریز وجود ندارد به نحوی که این مجموعه در تبادلات کمترین مقدار وجه با مشکل بانکی روبرو است، حتی پروژه‌هایی با ارزش ۲۰ میلیارد تومان پیشنهاد شده اما به علت نبود ضمانت بانکی توان همکاری با آنها وجود ندارد.
این مشکل درحالی غریبان نگین صنعت آذربایجان را گرفته است که، اخیرا قرارداد سوریه به ارزش ۳۰ میلیون دلار منعقد شده و تا ۶ سال برای ماشین سازی اشتغال زایی خواهد داشت ،اما به علت فقدان ضمانت بانکی برای ارائه در قبال تعهدات و همچنین نبود حساب بانکی به نام شرکت به جهت واریز مبلغ توافق شده آینده این قرارداد نیز نامشخص است.
امروز ماشین سازی تبریز با این توان و آن نام‌ و آوازه به روزی افتاده که به علت نبود حساب بانکی به نام شرکت زمزمه‌های استفاده از چک و حساب شخصی یا ثانوی برای برقراری تولید در این مجموعه به گوش می‌رسد.
شناسنامه صنعت استان کارت بازرگانی ندارد
مطابق با قوانین گمرکی کشور،کارت بازرگانی مجوزی است که دارنده‌ی آن( شخص حقیقی یا حقوقی) می تواند به کار تجارت در عرصه واردات و صادرات کالا بپردازد اما مادرصنعت آذربایجان با آن سابقه طولانی و بیش از نیم قرن فعالیت در زمینه صادرات کالا و واردات مواد اولیه، به دلیل مشکلات اداری توان اخذ کارت بازرگانی را نیز ندارد.
کارت بازرگانی در زمینه: ثبت سفارش و ترخیص کالا، انجام امور حق العمل کاری در گمرک، صادرات کالاهای مجاز، ثبت علایم تجاری و برندهای غیر فارسی کاربرد دارد.سرپرست ماشین سازی تبریز با بیان اینکه درحال حاضر این مجموعه صادرات و واردات داشته به نحوی که از ماه اول استرداد مجموعه به صندوق فولاد تولید ۶۰۰ برابر رشد داشته گفت: با وجود تمامی پیشرفت ها به علت برخی مشکلات اداری حتی نمی‌توان برای صدور کارت بازرگانی اقدام کرد.
سازمان های دولتی نمک روی زخم ماشین می‌پاشند
براساس اعلام سرپرست ماشین سازی تبریز سازمان گسترش و نوسازی کشور با شکایت از ماشین سازی تبریز به علت عدم پرداخت مطالبات سنواتی  زمین‌های ائل گولی و  برخی دارایی‌های این مجموعه را توقیف کرده‌ است. اما در نمونه مشابه، مجموعه ریخته‌گری ماشین سازی تبریز به علت عدم  پرداخت مطالبات ۷میلیارتومانی خود از جانب شرکت ساپکو، امروز حتی در تامین مواد اولیه نیز با مشکل مواجه است.
نگارنده با توجه به مشکلات موجود در مجموعه ماشین سازی تبریز در خصوص مشکلات احتمالی هشدار داده و اعلام می‌کند: مشکلات ریخته‌گری ماشین سازی تبریز آتشی زیر خاکستر بی توجهی‌ها بوده و بنابر اضهارات مسئولان و کارگران مجموعه در صورت عدم پرداخت مطالبات ریخته‌گری ماشین سازی تبریز و نبود کمک‌ از جانب مدیران ارشد صندوق بازنشستگی فولاد این مجموعه در ماه‌های آینده توان تولید خود را از دست داده و موجب بروز مشکلات عمده برای ماشین سازی تبریز خواهد شد.
بنابر اعلام کارشناسان درصورت تعلل در معرفی اعضای هیئت مدیره قانونی، نبود حساب بانکی به نام شرکت و همچنین عدم تامین ضمانت بانکی  قرارداد‌های مهم از دست رفته و قرارداد سوریه نیز با مشکلات متعدد روبرو خواهد شد.
لازم به ذکر است مجوعه پایگاه خبری ترجمان صبح تا زمان رسیدگی، پیگیر مشکلات مجموعه ماشین‌ سازی تبریز و کارگران زحمتکش این مجوعه خواهد بود.