مقالات دانشگاهی؛ به نام علم، به کام اساتید/ آمار و ارقامی که دردی از جامعه دوا نمی‌کند!
مقالات دانشگاهی؛ به نام علم، به کام اساتید/ آمار و ارقامی که دردی از جامعه دوا نمی‌کند!

درحالی مقامات دولتی از ارتقای جایگاه ایران به رتبه پانزدهم تولید علم در دنیا به خود می‌بالند که اغلب مقالات علمی منتشر شده در نشریات معتبر بین المللی، فقط به ارتقای جایگاه شغلی اساتید کمک کرده و نتوانسته در عمل گره ای از مشکلات کشور بگشاید!

ترجمان صبح/ مهرداد خوشکار مقدم: به نوشته خبرگزاری مهر آخرین داده‏ های مستخرج از معتبرترین پایگاه استنادی جهان بیانگر آن است که جمهوری اسلامی ایران توانسته است برای نخستین بار، در زمره ۱۵ کشور برتر دنیا از منظر تولید علم قرار گیرد.

این درحالی است که کارشناسان معتقدند تجربه چهل سال گذشته نشان می دهد، بسیاری از مقالات علمی تولید شده در ایران با هدف ارتقای جایگاه شغلی اساتید تولید شده و فایده کاربردی برای کشور نداشته است!

از نظر کارشناسان مذکور، بسیاری از مقالات علمی اساتید دانشگاهی با هدف ارتقای جایگاه شغلی و نیز افزایش حقوق منتشر شده و در عمل، هیچ فایده ای برای انبوه مشکلات کشور نداشته است.

این همان نکته ای است که دکتر عزیز جوانپور، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان شرقی نیز بدان اشاره دارد: بسیاری از مقالات علمی قابلیت کاربردی نداشته و متاسفانه نتوانسته اند گره ای از مشکلات جامعه را باز کنند.

وی با بیان اینکه طی یکسال ۸۰ استاد تمام ۱۶۱ مقاله علمی نوشته و منتشر کرده اند گفت: هیچ یک از این مقاله ها خروجی برای جامعه نداشته و این یعنی مسیر تولید، تائید و انتشار این مقالات اشتباهی طی شده است.

وی با بیان اینکه در گذشته دانشگاه ها به سمت تولید نمی رفتند و تنها مقاله محور بودند گفت: امروز هدف اصلی ما تبدیل مقالات به محصولات دانش بنیان است.

جوانپور با اشاره به اینکه اگر پژوهش و تولید علم‌ به فناوری تبدیل نشود ارزشی ندارد گفت: برای رفع این معضل، هفت مرکز رشد و ۳ مرکز دانش بنیان در این دانشگاه تاسیس یافته و فعالیت خود را آغاز کرده اند.

جوانپور با تاکید بر تغییر رویه تائید و انتشار مقالات علمی در دانشگاه آزاد افزود: در روال جدید، احصای مشکلات صنایع و ارائه راهکار از طریق اعضای هیئت علمی و حتی پایان نامه های تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد تبریز به صورت جدی پیگیری می شود.

بدیهی است یکی از انتقادات وارد به فعالیت مراکز علمی و پژوهشی، نبود ارتباط بین صنعت و دانشگاه و نیز فقدان سرمایه گذار برای تجاری سازی ایده های ارائه شده است. به نظر می رسد برخی از واحدهای دانشگاهی برای حل این مشکل دست به کار شده و راهکارهای مختلفی در پیش گرفته اند.

رئیس داشگاه آزاد اسلامی آذربایجان شرقی، با بیان اینکه به دنبال جذب سرمایه‌گذار در در زمینه تولید محصولات دانش‌بنیان هستیم گفت: اتاق بازرگانی در همین راستا عضو شورای اقتصاد دانشگاه است تا سرمایه گذاران‌ را به دانشگاه معرفی کند.

عزیز جوانپور با اشاره به اینکه مشکل مراکز تحقیقاتی تبدیل تولیدات علمی به محصول تجاری است گفت: در این زمینه نیز به اندازه توان مراکز تحقیقاتی را حمایت می‌کنیم تا محصولات علمی به محصولات تجاری و صنعتی تبدیل شوند.

عزیز جوانپور ، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان شرقی

 معضل تولید مقالات علمی فاقد کارایی، دامن گیر پایان نامه های تحصیلات تکمیلی هم شده است. پایان نامه هایی که با هزینه های کلان تولید و به دلیل نداشتن توان اجرایی و کارایی های لازم، در نهایت از انبارهای کتابخانه های مراکز دانشگاهی سر در می آورند!

رئیس دانشگاه آزاد آذربایجان شرقی با تاکید بر اینکه پایان نامه های دانشجویی هم باید پیرو جامعه و مشکل محور باشند می گوید: یکی از اصلی ترین شرایط قبولی پایان نامه های دانشجویی این است که مشکل جامعه را بررسی و برای آن راهکار ارائه کند.

 با تمام این اوصاف، باید اذعان داشت که دانشگاه های ایران به دلیل عدم توانایی در تربیت نیروهای ماهر، به محلی برای تولید بیکاران تحصیلکرده تبدیل شده است!

دکتر عزیز جوانپور با اشاره به جمع آوری انستیتو تکنیک ها در اوایل انقلاب، مشکل اساسی کشور را نبود نیروی ماهر و کاربلد دانسته و می افزاید: بعد از انقلاب در زمینه مهارت شاهد افت  فارغ التحصیلان دانشگاهی هستیم و در همین زمینه ضربه می‌خوریم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان شرقی، نبود دانش فنی را عامل اصلی بیکاری جوانان خوانده و اظهار می دارد: به همین علت بیکاری در جامعه افزایش یافته و تبدیل به یک بحران اجتماعی شده است.

وی با بیان اینکه اگر دانشجویی بیکار می شود در سایه ضعف سیستم دانشگاهی است گفت: نباید بدون وجود مهارت کافی به کسی مدرک تحصیلی داده شود چرا که موجب ایجاد خسارت و ضربه زدن به جامعه می شود.

جوانپور با بیان اینکه سیاست جدید دانشگاه آزاد، تربیت تکنسین با مهارت های فنی مورد نیاز در کشور است تاکید می کند: هدف از ایجاد دانشگاه های سما و فنی و حرفه ای در سراسر کشور، حرفه آموزی و ایجاد زمینه های اشتغال برای فارغ التحصیلان دانشگاهی است.

 رئیس دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان شرقی با انتقاد از سیستم آموزش عالی کشور ابراز کرد: سیستم آموزش عالی کشور به نحوی اداره می شود که هر کسی درس خوانده پشت میز نشسته و ریاست می‌کند و خبری از دانش و مهارت کافی وجود ندارد.