به گزارش ترجمان صبح،  در آئین بازگشایی  موزه ادب و عرفان شهرستان اهر مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی گفت: این موزه یکی از موزه‌های شاخص و منحصر به فرد در سطح ملی می‌باشد که امیدواریم با بازگشایی مجدد شاهد رونق دوباره  آن و جذب گردشگران به منطقه باشیم.

مرتضی آبدار افزود: این موزه که در محل ساختمان بقعه شیخ شهاب الدین اهری واقع شده در زلزله سال ۹۱ ارسباران دچار آسیب جدی شده بود که با همکاری دانشگاه هنر اسلامی عملیات مطالعاتی انجام و مرمت آن به جهت حساسیت ویژه بناهای تاریخی طی این مدت از سوی اداره میراث فرهنگی آغاز شده بود که خوشبختانه امروز شاهد به بار نشستن این تلاش‌ها هستیم.

وی افزود: یکی از خواسته‌های عمومی شهروندان مرمت کامل بقعه بخصوص مناره‌های آن بود که با پیگیری‌های لازم و تأمین اعتبارات و نصب آجرهای فیروزه‌ای در مناره بقعه نمای بقعه و مناره‌ها به حالت قدیمی خود برگشت.

این مقام مسئول افزود: خوشبختانه تلاش همه ما براین است که این مجموعه ارزشمند را به نحو شایسته مرمت و بازسازی کنیم و الحمدالله اکثر موارد مرمتی این پروژه به اتمام رسیده است و طرح‌های جدیدی نیز برای توسعه این مجموعه داریم که امیدواریم با همراهی مردم و مسئولان شاهد رونق این بنای ارزشمند و تاریخی باشیم.

آبدار همچنین از تشکیل هیئت امناء برای مجموعه باغ مزار شیخ شهاب الدین اهری خبر داد و افزود: امیدواریم با پررنگ کردن مشارکت مردمی در اداره بناهای تاریخی در قالب هیئت امناء بتوانیم زمینه مشارکت مردم را در این زمینه بیش از پیش افزایش دهیم.

وی همچنین ضمن قدردانی از پیشقدمی دانشگاه علوم پزشکی برای آمادگی در آزادسازی حریم بقعه شیخ شهاب اظهار امیدواری کرد با تداوم همکاری های بین بخشی ادارات بتوانیم در تحقق این امر گام‌های عملی برداریم.

 برای مرمت و بازسازی بقعه شیخ شهاب الدین اهری و بازگشایی مجدد موزه ادب و عرفان تاکنون بالغ بر ۱۰ میلیارد ریال هزینه شده است.

گزارش فارس حاکی است، شهر اهر که پیش از اسلام اوزانلار نام داشت و بعد به میمد مشهور شد و پس از اسلام هم اهر یا اهریچ نام گرفت، بیش از هر چیز با طبیعت بکر و زیبا و سرسبز و آب و هوای خوشش شناخته می شود. اما اهر شهری تاریخی است و برخوردار از قلعه ها و تپه های باستانی و بناهای تاریخی که همه اینها می تواند این شهر را به یکی از مقاصد مهم و جذاب گردشگری کشور تبدیل کند. از میان آثار تاریخی اهر، آرامگاه شیخ شهاب الدین اهری که سال ۱۳۱۱ به ثبت ملی رسید و سال ۱۳۷۴ به موزه ادب و عرفان ایران تبدیل شد، چیز دیگری است.

این بنای باشکوه و زیبا اما هفت سال پیش و زمانی که زمین لرزه ۶.۴ ریشتری، آذربایجان شرقی و استان های همجوارش را لرزاند و شهرستان های اهر، ورزقان و هریس را زیر و رو کرد و صدها کشته و هزاران مجروح برجای گذاشت، تخریب شد. درواقع زلزله بیشترین خسارت را به شهرستان اهر وارد کرد و موزه عرفان کشور هم یکی از هزاران بنایی بود که بخش هایی از آن تخریب و درهایش به روی گردشگران بسته شده بود که امروز پس از هفت سال بالاخره بر روی علاقمندان و گردشگران بازگشایی شد.

گزارش فارس حاکی است سلطان العارفین شیخ شهاب الدین محمود اهری از عارفان و عالمان قرن هفتم هجری بوده و مقبره این عارف نامی داخل پارک شیخ شهاب الدین اهری  و در داخل حیاط اصلی قرار دارد.

براساس این گزارش معماری بنا به شیوه معماری اسلامی بوده و به دوران شاه عباس یکم صفوی و دوره  ایلخانی نسبت داده می‌شود،مساحت این بنای باشکوه و تاریخی ۱۴۹۷ متر مربع بوده که شامل، ایوان، مسجد، غرفه‌ها، خانقاه و گلدسته‌ها است.

این بنای تاریخی در تاریخ ۱۳۷۴ هجری شمسی از قسمت خانقاه، موزه‌ای تحت عنوان موزه ادب و عرفان شیخ شهاب الدین افتتاح شد که تمام اشیاء تاریخی و قدیمی این مجموعه در داخل آن نگهداری می شده و اولین موزه ادب و عرفان کشور نیز محسوب می‌شود، در داخل سالن ها اشیاء تاریخی از قرون ۷ و ۱۵ هجری قمری از جمله لباس و پیراهن منقش به آیات الهی، شمشیر، سکه‌ها، کاسه‌ها و کوزه‌های سفالی قدیمی، اشیاء جنگی، وجود داشت.

در این محل آثار نفیسی از کتاب‌های قدیمی و خطی از دوران صفویه تا قاجار از قبیل قرآن و جلدهای تذهیب شده لاکی، دیوار اشعار، اشیاء قیمتی چینی، برنزی، شیشه‌ای و چوبی، تصاویر، تابلو نقاشی‌ها و صدها اشیای با قیمت دیگر در آن نگهداری می‌ شد که متاسفانه بعد از زلزله سال ۹۱ ارسباران تعطیل شده امروز دوباره بازگشایی شد.

همچنین در سنگ مزارها که در حیاط این بقعه دیده می‌شود از قرون ۱۱ و ۱۵ هجری قمری به نمایش گذاشته شده است ،در این بقعه مسجدی وجود دارد که دارای محراب بوده و در بالای محراب به خط زیبایی نوشته شده است “افضل الاعمال الصلوۀ ثم قراۀالقرآن”و دست خط دانشمند معروف دوره صفوی شیخ بهایی در دیوار همین مسجد است که در شرق محراب بر لوحه سنگی قرمز رنگی به ابعاد (۲۴ * ۲۸ سانتیمتر ) نوشته شده است و دیوارهای مسجد پر از انواع گوناگون خط و دست نوشته و یادگار می‌باشد که امروزه بعد از پاک شدن گچ‌های روی نوشته‌ها، سند زیبایی از دوران گذشته به یادگار مانده است./ فارس